25 noiembrie 2015

Jocul conexiunilor - cuvintele prietene

Jocul conexiunilor: "Cuvintele prietene"

Cum încurajăm creierul copilului să-și dezvolte noi conexiuni


 Iată un joc pe care l-am inventat în drum spre gădiniță (grupa mare). Eram în căutarea unei metode să-mi învăț băiatul noi cuvinte. Este fix  în fereastra de oportunitate pentru așa ceva. În funcție de cât de multe cuvinte va asimila acum, va putea înțelege mai bine sau mai superficial conceptele care se predau la școală. 

  Un concept se "prinde" mai bine în spațiul cognitiv dacă găsește un teren mai bogat, mai fertil. În aceste condiții crește și poate face pui. Bogăția terenului cognitiv este direct proporțională cu numărul de idei/concepte/cuvinte pe care copilul le cunoaște deja. La rândul lui, acest număr este direct proporțional cu numărul de idei/concepte/cuvinte la care copilul este expus în fereastra de oportunitate și nu numai. Procesul continuă la nesfârșit ca o spirală. Pentru cei care știu, acest tip de creștere are o denumire în matematică. Se numește "creștere exponențială". Creșterea este foarte anevoioasă la început, însă după ce trece de o fază critică, pur și simplu explodează. Cu tristețe observ că la unii copii faza critică nu este atinsă, adica explozia nu are loc niciodată.

   Memoria umană nu este ca memoria unui calculator, sau ca memoria unei benzi de magnetofon. Ținem minte un concept doar dacă avem unde să-l ancorăm în minte. La fel se întâmplă și cu înțelegerea. De fapt cele două sunt legate. Memorăm mult mai bine un concept daca îl înțelegem. Înțelegem mai bine un concept dacă avem deja în memorie lucruri asemănătoare. Ce înseamnă să-l înțelegem? Să îl putem integra (lega) de alte concepte pe care le știm deja. Adica le-am  memorat în trecut. Nu ți se pare că ne învârtim în cerc? (de fapt este o spirală, un cerc din ce în ce mai mare)

Ciclul memorie - înțelegere
   Înțelegerea și memoria depind doar indirect de vârstă. Copilul preșcolar nu înțelege ceva pentru că încă nu are teren fertil pentru acel ceva, nu pentru că n-ar avea capacitatea cognitivă din cauza vârstei. Bineînțeles, nu are teren fertil pentru ca n-a avut încă timp să-l dezvolte. Dar timpul se poate folosi bine sau se poate pierde.

 Obișnuiam să-i spun lui Teodor câte un cuvânt nou în fiecare zi. Era curios dar nu era chiar atât de încântat la aflarea lui. E normal, nu-l ancoram de nimic și nici nu sunt sigur că le-a asimilat. După cum spuneam eram în căutarea unei variante mai bune de transmitere a cuvintelor noi. Și azi, în drum spre grădiniță am văzut un cățel pe trotuar și i-am zis: 

 - Uite un cățel! Spune-mi un cuvânt legat de cuvântul "cățel".
 - Pișu de cățel! Îmi spune, cu tonul lui pus tot timpul pe șotii.
 - Eu zic asfalt! Spune-mi acum un cuvânt legat de asfalt.
 - Apă! (E ud pe jos, plouă)
 - Pește
 - Mâncare
 - Gură
 - Fluier
 - Sunet
 - Muzică
 - Ureche
 - Timpan
 - Tobă (desigur, i-am explicat că există un fel de tobă care se numește timpan)
 - Bețe
 - Orez (i-am expicat că orezul se poate mânca și cu ajutorul unor bețe, și mai târziu a trebuit să-i și arăt)
 - ...
 - ...

   Am continuat așa până la grădiniță. Din când în când izbucneam amândoi în hohote de râs! Cu puțin timp înainte să ajungem la grădi mi-a venit altă idee. Acum hai să vedem dacă mai putem repeta jocul. Eu zic cățel! Pișu de cățel! asfalt, apă, pește, mâncare .... Spre surprinderea mea am știut amândoi toate cuvintele, fără să ne gândim prea mult, fără să ne chinuim. Pur și simplu am memorat, și eu, și el, zeci de cuvinte în câteva minute! Am râmas profund mirat nu numai de performanța lui dar și de performanța mea! Și mi-am dat seama apoi că acest joc este și un excelent joc de memorie.

 Hai să recapitulăm acum la ce e bun acest joc:

  •  Dezvoltă vocabularul
  •  Oferă oportunități pentru discuții și explicații
  •  Dezvoltă conexiuni cognitive (foarte importante pentru că numărul de neuroni este limitat însă numărul de conexiuni care se pot face între ei este imens. Capacitățile cognitive (inteligență, memorie, creativitate, etc.) nu constau în numărul de neuroni care este aprox. la fel pentru toți oamenii, ci în numărul de conexiuni între acești neuroni.)
  •  Dezvoltă imaginația
  •  Dezvoltă creativitatea (copilul este obligat să găsească noi sensuri pentru cuvinte, noi asociații, vezi trecerea de la bețe de tobă la bețele de mâncat). Exact tipul ăsta de operație mentală este căutat în noua societate informațională.
  •  Antrenează memoria (de fapt face mult mai mult decât antrenament, dezvoltă strategii de memorare, adicâ învață copilul cum să abordeze memorarea unor concepte abstracte prin legarea creativă de concepte deja știute. Doar pe acest subiect s-au scris zeci de cărți, o să revin într-un articol viitor.)
  • Nu în ultimul rând este distractiv, plăcut de jucat și potrivit pentru 5 ani, poate chiar mai devreme.
  • Este scalabil  (adică se poate juca la nivelul intelectual la care se dorește și cu câte persoane se dorește)

  Nu știu dacă mai există acest joc prin urmare nici nu știu dacă are deja un nume. Teodor a vrut ca numele jocului să fie "Cuvintele prietene". 
#CuvintelePrietene

Vă doresc distracție plăcută!

Tu ce șir de cuvinte ai găsit? Te rog comentează!
Acest blog este susținut de platforma de învățare a matematicii mquest.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu